Μοιραστείτε το!

Επιστροφή στα θρανία: η ετοιμασία της οικογένειας με διαβητικό παιδί

Όπως κάθε Σεπτέμβριο, έτσι και φέτος θα ξεκινήσει μια νέα σχολική χρονιά. Εκτός της κλασικής ετοιμασίας της προμήθειας των σχολικών ειδών, οι γονείς που έχουν παιδί με διαβήτη θα πρέπει να γνωρίζουν κάποια επιπλέον θέματα και να φροντίσουν για την επίλυση και εφαρμογή τους.

Πρωτεύον θέμα είναι ότι επιβάλλεται το σχολείο, δηλαδή ο διευθυντής, κυρίως ο δάσκαλος και ο γυμναστής, αλλά ακόμα και ο επιστάτης ή ο πωλητής στην καντίνα και ιδανικά όλο το προσωπικό του σχολείου να είναι ενήμεροι για το γεγονός ότι το συγκεκριμένο παιδί είναι διαβητικό. Επίσης, το ίδιο το παιδί θα πρέπει να καθοδηγείται ότι εάν αντιμετωπίσει οποιοδήποτε πρόβλημα, μπορεί να απευθυνθεί στο δάσκαλό του ή σε άλλο συγκεκριμένο άτομο για βοήθεια. Η εκπαίδευση του προσωπικού του σχολείου σε θέματα σακχαρώδη διαβήτη είναι υποχρέωση του ίδιου του σχολείου, έτσι ώστε να υπάρχει πάντα ένα εκπαιδευμένο άτομο που να μπορεί να προσφέρει, εάν χρειαστεί, την κατάλληλη βοήθεια τόσο εντός του σχολείου όσο και σε δραστηριότητες εκτός σχολείου. Οι γονείς θα πρέπει να παρέχουν στο σχολείο επιπρόσθετες συσκευές χορήγησης ινσουλίνης (πένα, βελόνες κτλ) που θα φυλάσσονται κατάλληλα, αλλά και επιπλέον μετρητή σακχάρου με τις αντίστοιχες ταινίες αυτοελέγχου σακχάρου αίματος ή ακόμη και κετονών αίματος σε άριστη κατάσταση. Επίσης, δεν πρέπει να παραληφθεί ο εφοδιασμός του σχολείου με ένεση γλυκαγόνης για την αντιμετώπιση πιθανής σοβαρής υπογλυκαιμίας, αλλά και με κλασικές ταμπλέτες γλυκόζης. Βέβαια όλα αυτά θα πρέπει κάποιοι από το σχολείο να μπορούν να τα χειριστούν κατάλληλα και αποτελεσματικά στην περίπτωση που θα χρειαστεί.

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η εξασφάλιση άδειας σε μεγαλύτερα παιδιά, να μπορούν να επικοινωνούν τηλεφωνικά με τους γονείς τους ή το γιατρό τους για λήψη επιπρόσθετων ή εξειδικευμένων πληροφοριών. Σημαντικότερη άδεια είναι αυτή που θα επιτρέπει στο μαθητή να τρώει ενδιάμεσα γεύματα οποτεδήποτε στο σχολείο, ακόμα και την ώρα του μαθήματος εάν είναι απαραίτητο, για την έγκαιρη αντιμετώπιση υπογλυκαιμίας. Τέλος, στο μαθητή με διαβήτη, θα του επιτρέπεται να πηγαίνει στην τουαλέτα χωρίς περιορισμούς, αφού σε περίπτωση υπεργλυκαιμίας αυτό είναι απαραίτητο.

Σημαντικότατος είναι επίσης ο ρόλος του σχολικού περιβάλλοντος γενικά στη ψυχική ισορροπία, στη σχολική κοινωνικοποίηση και στον αποκλεισμό πιθανού στιγματισμού του διαβητικού μαθητή. Είναι καθήκον των εργαζομένων στο σχολείο, εκπαιδευτικών ή μη, να εξασφαλίσουν ισότιμη και δίχως προβλήματα φοίτηση όλων ανεξαιρέτως των μαθητών.

Επομένως, οι γονείς κάθε μαθητή με διαβήτη, θα πρέπει να απαιτήσουν από το σχολείο που θα φοιτήσει το παιδί τους τα προαναφερθέντα, για να έχει αυτό, παρ’ όλη την ιδιαιτερότητά του, μια φυσιολογική μαθητική ζωή.

Πηγές:

  • http://www.diabetes.org/living-with-diabetes/parents-and-kids/diabetes-care-at-school/
  • https://www.diabetes.org.uk/Guide-to-diabetes/Schools/
  • http://www.cdc.gov/features/diabetesinschool/
  • http://www.joslin.org/for_school_nurses.html
  • Επιστημονικά Χρονικά 2012; 17: 203-208
  • Ελληνικά Διαβητολογικά Χρονικά 2010; 23: 87-94

Μείνετε ενημερωμένοι

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!